Flow Learning is een simpele methode om het leren te structureren en kinderen en volwassenen uit eerste hand de natuur te laten ervaren, wat leidt tot een diepgaand gevoel van verbondenheid. Het is ontwikkeld door Joseph Cornell, docent en auteur van de Sharing Nature boeken en spelvormen. Docenten en trainers van over de hele wereld maken inmiddels gebruik van de Flow Learning lesmethode en prijzen deze om haar gebruikersgemak, effectiviteit en vermogen om leerlingen en studenten te stimuleren en inspireren.
De speelse activiteiten prikkelen de nieuwsgierigheid van de deelnemers en maken deze enthousiast. Hiermee wordt het leren leuk, dynamisch en ervaringsgericht met als gevolg een beter begrip en respect voor de natuur.
Cornell onderscheidt vier fasen binnen Flow Learning waarbij iedere fase leidt naar een intensere beleving van de natuur:
- Stimuleer enthousiasme – je begint met speelse activiteiten waar de energie van gaat stromen en die maken dat je enthousiast wordt;
- Concentreer de aandacht – vervolgens komen activiteiten die je vragen je aandacht te richten via de zintuigen (zien, horen, ruiken, voelen);
- Directe (natuur)ervaringen – in deze derde fase ligt de nadruk op de individuele beleving van de natuur. Door op te gaan in een bepaald aspect van de natuur, ervaar je verbondenheid met alle levende organismen;
- Inspiratie delen – de cyclus wordt afgerond door terug in de groep met elkaar ervaringen en inspiratie uit te wisselen.
– Carol Malnor, docent en ontwikkelaar studiematerialen, Verenigde Staten
– Kate Akars, docent outdoor activiteiten, Nieuw Zeeland
– Michael Smithson, hoofd van de afdeling educatie, Olympic National Park